Hírek
Tengelykapcsolók az ekszij.hu webáruházban
A vevői visszajelzésekben 2023-ban leggyakrabban kért termékek a tengelykötések voltak. Ezért az újévi fejlesztéseink első lépcsőjében átstruktúráltuk oldalunk felépítését. Az ékszíjtárcsák, fogasszíjtárcsák, hosszbordás szíj tárcsák, lapszíjtárcsák egy közös menüpontba kerültek. Mostantól SZÍJTÁRCSÁK menüpont alatt találhatók meg.
A felszabaduló helyen hoztuk létre a TENGELYKÖTÉSEK menüpontot, ahol a korábban elérhető Kúpos szorítókon kívül a KL szorítók, a Tengelykapcsolók és az Egyéb tengelykötések menüpont is elérhető.
A tengelykapcsolók két tengely összekötésére alkalmas tengelykötések. Leggyakrabban egy meghajtó egység és egy meghajtott tengely között használjuk Őket. A tengelykapcsolók nagyon sok különboző kivitelben léteznek. Webáruházunkban az üzleteinkben raktárról elérhető típusok kerültek feltüntetésre. De kérésre további típusokat is be tudunk szerezni.
A hajtástechnikában egyik legkedvezőbb árú kuplung a körmös tengelykapcsoló, amely laggyakrabban öntvényből készül. (Igazából mi "A körmös tengelykapcsoló"nak hívjuk, de ez csak egy a sokféle körmös tengelykapcsóló közül. Becsületes neve curved jaw coupling...) A körmös tengelykapcsolók két fél agyból és a betétből állnak. A betét csillag alakú és ívelt szárakkal rendelkezik. Létezik alapfelfúrt és kúpos szorítós változatban is.
Általában kisebb gépeken, legtöbbször oda-vissza forgó alkalmazásoknál, vagy nagy precizitást igénylő alkalmazásoknál alkalmazzuk a Holtjátékmentes tengelykapcsolókat. (Valójában ezek is körmös tengelykapcsolók, de a hétköznapokban nem ezt tartjuk a fontos tulajdonságuknak, ezért nem is így hívjuk őket...)
Szintén oda-vissza forgó alkalmazások holtjátékmentes összekötésére szolgálnak a Gumiabroncsos tengelykapcsolók, de ezek kimondottan nagy erők átvitelére alkalmasak, így ezeket általában nagyobb gépekben találjuk meg. Nagyon pozitív tulajdonsága a gumiabroncsos FFX tengelykapcsolóknak, hogy jól tűrik az összekötendő tengelyek szögeltérését és párhuzamos eltérését is. Nagy mértékben tudják csökkenteni az egyik tengelyről a másik tengelyre átvitt rezgéseket és még elektromosan is szigetelnek! Léteznek kúpos szorítós és alapfelfúrt változatok is!
Másik fajta tengelykötési logikát képviselnek a fogasgyűrűs tengelykapcsolók Ezeknél az agyrész helyezkedik el a tengelykapcsoló belsejében, a "betét" pedig kívül helyezkedik el. A tengelykapcsoló agy és betét fogakkal kapcsolódnak egymáshoz, így viszik át a hajtást. Túlságosan nagy nyomaték esetében a műanyagból készült "betét" egyszerűen eltörik. Általában beltéri használatban. Jól tűri a szögeltérést.
A fogasgyűrűs tengelykapcsolók speciális változatai a Fogasgyűrűs peremek. (Sitex peremek vagy Bowex peremek) ezek SAE szabvány szerint készült fogasgyűrűs tengelykapcsoló "betétek" amiket belsőégésű motorok és szivattyúk, általában hidraulika eszközök összekötésére használnak.
A körmös tengelykapcsolók speciális kivitele az NPX (N-EUPEX) tengelykapcsoló. Ebben két különböző kivitelű agy és egy préselt gumiból készült betét garnitúra viszi át hajtást. A Gumi betét miatt lágyabb, kevésbé terhelő átvitelt biztosít, mint a sima körmös tengelykapcsolók.
A HRC tengelykapcsolók kimondottan villanymotorok és egyéb hajtástechnikai elemek összekötésénél használatosak. Körmös tengelykapcsolók, de gumiból készül a betét. elektromosan szigeteli a két felet! Két fél agyból és egy gumi betétből áll. Létezik előfúrt és kúpos szorítós kivitel is!
2024.01.12
Admin